af Karsten Jørgensen
Efter en ventetid på næsten seks år og mange bitre kommentarer undervejs, gav Taylor Swift i fredags sine fans og resten af verden den nyhed, at hun nu endelig er den lykkelige ejer af masterbåndene til hendes første seks albums, som blev udsendt i perioden fra 2006 til 2017 på pladeselskabet Big Machine Records.
Den dramatiske saga om hvordan Swift mistede sit bagkatalog, tog sin begyndelse 30 juni 2019, da Big Machine blev solgt til Scooter Brauns selskab Ithaca Holdings, som godt halvandet år senere solgte det videre til et investeringsselskab, Shamrock Holdings.
At Taylor Swift således mistede muligheden for at eje sin musik, fostrede ideen om at genindspille sine plader, og indtil nu har hun udsendt fire af dem, de såkaldte ”Taylor’s Version”, med en stribe bonus-numre.
En glad Taylor Swift med vinyludgaver af sine første seks albums
Købet af masterbåndene til de seks albums på Big Machine, til en pris som er anslået, men ikke bekræftet, til at ligge et sted mellem 300 og 600 millioner dollar, skaber naturligvis en vis tvivl om, hvorvidt de to resterende plader, som endnu ikke har fået ”Taylor’s Version”-behandlingen – ”Reputation” og debutalbummet ”Taylor Swift” – nogensinde udkommer i genindspillede versioner.
I hvert fald har Swift sagt, at hun hurtigt vil genudgive de originale albums.
Handlen giver Taylor Swift rettighederne til al hendes musik, samt musikvideoer, pladeomslag, fotos, og hvad der ligger af hidtil uudgivne sange i selskabets arkiver.
I en besked på sin hjemmeside i forbindelse med købet, udtrykte Swift hvor lykkelig hun var.
”At sige, at dette er opfyldelsen af min største drøm, er nok at underdrive en anelse”, skrev hun. ”Det eneste jeg ønskede var, at arbejde hårdt nok til, at jeg en skønne dag kunne købe min egen musik, uden betingelser, uden delt ejerskab og med totalt selvstyre”.